Instagram ikoon Facebook ikoon
Terviserajad logo
Illustration
Uudised

Eeva Esse: pärast trenni on alati parem olla

Särav ja sportlik saatejuht ja ajakirjanik Eeva Esse on armastanud sporti ja liikumist juba noorest east peale ning täna pole tema jaoks midagi erilist võtta ette 10 km jooksutiir Kalamaja koduukselt Katariina kaini ja tagasi. Lisaks valmistub ta sügiseseks New Yorgi maratoniks, mille pääsmed sõbrad talle  sünnipäevaks kinkisid. 

“Kõigepealt mängisin lapsena korvpalli, kuid spordipisik hakkas päriselt külge kergejõustikutrennis, kuhu läksin 9-10 aastaselt – sealt on pärit minu tugev side spordiga,” räägib Eeva. “Kui olin 13-14-aastane, ei kujutanud ma oma elu spordita ettegi – igal nädalal oli kavas 4-5 trenni, lisaks võistlused ja treeninglaagrid. Murdeeas tulid muidugi ka teised huvid ning sport jäi tagaplaanile, kuid tolle aja mõju oli ja on väga suur senini.” Kas Eevast oleks võinud saada ka profisportlane? “Olen seda küsimust ikka ja jälle endalt küsinud, et kui oleksin jäänud sporti tegema, kas selleks oleks võinud kujuneda karjäär? Kes teab? Tänaseks olen selle teemaga küll rahu teinud,” lisab ta.

Kõige hullumeelsemaks sportlikuks väljakutseks peab Eeva osalemist En Svensk Klassikeri võistlussarjas, kuhu kuulus neli proovile panevat etappi: 90-kilomeetrine Vasaloppet märtsis, 300 km maanteerattasõit juunis, 3 km ujumisdistants juulis ning sarja lõpetab 30-kilomeetrine maastiku­jooks. Täna ta enam ehk sel võistlussarja läbima ei läheks. “Selliste pikkade distantside puhul ei tapa mitte vahemaa, vaid tempo. Olen neil distantsidel teadlikult osalenud nö. matkatempoga, et endale mitte liiga teha,” räägib ta.

Üksik trennihunt või grupiga kulgeja?

Olenevalt hooajast ja tujust võib saatejuht eelistada treenimist üksinda jõusaalis, kuid samas näiteks võistlusteks valmistumisel on hea ammutada motivatsiooni rühmatreeningutest. Kõige suurimaks motiveerijaks peab Eeva aga oma elukaaslast Sanderit, kellega koos käivad nad sageli Harku terviserajal, kas  jooksmas või lumisel ajal suusatamas. Hetkel treenivad nad ühiselt New Yorgi maratoniks ning seda Garmini neljakuise treeningkava järgi. 

Viimastel aastel on Eeva avastanud enda jaoks golfi, mis on tema arvates üks tervislikumaid spordialasid.

Lemmik spordiala on Eeval aga raske valida, sest igal ühel neist on oma plussid ja miinused.  “Ühest küljest mulle ei meeldi üldse joosta. Kuid  võti on järjepidevuses. Jooksmine muutub pärast treeningpausi jälle meeldivaks, kui olen seda juba mitu nädalat teinud, kui keha on harjunud ja tekib nö. runners high – siis on jälle väga mõnus jooksmas käia. Näiteks pole ma viimased kaks aastat õlavigastuse tõttu suusatanud. Võib arvata, et kui nüüd rajale peaksin minema, siis esimesed kümme trenni on veremaitse suus, kuid 11ndas trennis on enesetunne juba hea!” julgustab naine järjepidevalt treenima.  

Viimase pooleteise aasta jooksul on Eeva lemmikute sekka aga tulnud golf, mis tagab madala pulsiga liikumise vabas õhus. “Ma arvan, et see on üks tervislikumaid spordialasid, mida olen teinud, kuid oleks lihtsameelne arvata, et 18 raja läbimine golfiväljakul on naljaasi – teatav treenituse tase peaks all olema, nagu igapäevane jalutamine või kerge sörk,” sõnab ta. 

Liikumine = parem tervis = pikem elu

Kõige olulisemaks kasuteguriks, mida regulaarne liikumine ja sport Eevale annab, on tema sõnul hea enesetunne, kindlalt kaalunumbrit ta taga ei aja. “Paremas vormis keha tähendab paremat enesetunnet ja pikemas plaanis ka paremat tervist. Ja kes meist ei tahaks kaua elada?” Just see sama  – kuratlikult hea enesetunne – on ka peamine motivaator, mis Eevat neil “üldse ei viitsi” päevadel välja veab. 

Kodulähedal Põhja-Tallinnas on tal kindel jooksuring. “Astun uksest välja, jooksen Katariina kaini, löön tuletorniga plaksu ja siis koju tagasi, kokku 10 km. Kuigi tegemist on juba tavapärase trajektooriga, ja ma tegelikult tahan vägagi vaheldust, jälgin tüdimuse vältimiseks sel kindlal rajal joostes hoopis aega,” selgitab Eeva. “Pärast trenni on ALATI parem olla. Ja lisaks annab see nagu loa end kas mõne magusa ampsu või soolase snäkiga premeerida,” lisab ta. 

Suve lõpuni kutsub Eeva aga kõiki osalema #rajavallutaja väljakutses ning liikuma terviseradadel üle Eesti. Vaata lähemalt videost ning loe väljakutse tingimuste kohta veebist.

Teised uudised